"Barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia & akhirat" -Hadith Riwayat Imam Muslim-

Saturday, 8 August 2015






Saturday, 21 March 2015

KUTerima Anugerah dari Allah

Alhamdulillah, pada 22 Jun 2014 menjadi titik sejarah dalam hidup dan statusku. Bukan mudah utk memperoleh Anugerah yg tak ternilai ini, banyak cabaran dan dugaan yg dilalui sepanjang menulis tesis ini. 
Kesempatan ini sy ingin menyatakan penghargaan...
Alhamdulillah setinggi-setinggi ucapan kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah S.W.T. kerana dengan izin dan limpah kurniaan-Nya tesis ini dapat disempurnakan tepat pada waktunya. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W. serta para sahabat yang membawa kita dari alam kejahilan ke alam pendidikan ini.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada kedua-dua penyelia saya iaitu Ybhg. Prof. Madya Dr. Hj. Mohd Izam bin Ghazali selaku penyelia 1 dan kepada Ybhg. Dr. Mohd Zailani bin Mohd Yusoff selaku penyelia 2 yang sentiasa bersedia memberikan sokongan, dorongan, bimbingan, tunjuk ajar yang berguna kepada saya dalam menuntut ilmu kedoktoran ini. Mereka juga selalu memberikan kerjasama dan bantuan yang padu, komitmen yang tinggi ketika diperlukan, prihatin, peka dan teliti dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai penyelia. Tanpa kerjasama dan komitmen yang jitu daripada mereka nescaya tesis ini tidak akan dapat disiapkan dengan sebaik-baiknya.

Kepada penilai-penilai tesis ini diucapkan jutaan terima kasih kerana sudi membaca dan menilai penulisan ini, sudilah kiranya tuan menegur dan memberi tunjuk ajar demi kebaikan kita bersama. Segala yang baik itu datang daripada Allah sementara yang buruk itu datang dari insan yang lemah ini. Mohon maaf atas segala kekurangan sepanjang penulisan tesis ini. Teguran membina dan nasihat yang berguna amat diperlukan untuk penambahbaikan pada masa akan datang.

Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih atas kerjasama yang diberikan oleh pihak pentadbir sekolah, guru-guru Pendidikan Islam dan pelajar Muslim tingkatan 4 di sekolah menengah seluruh daerah negeri Kelantan yang telah terlibat dalam menjawab soal selidik dan proses pungutan data. Begitu juga dengan pihak

EPRD dan JPN Kelantan yang telah memberikan surat keizinan untuk menjalankan kajian ini.

Tidak lupa juga saya ingin mengalungkan ucapan jutaan terima kasih kepada kedua arwah ibu bapa saya yang telah melahirkan dan mendidik saya sejak kecil lagi. Al-FATIHAH untuk mereka. Amin

Akhir sekali, jutaan terima kasih yang tidak terhingga saya tujukan khas buat isteri tercinta, Tuan Majdiah Tuan Ismail yang sentiasa setia berada di sisi ketika susah dan senang. Untuk anak-anak tercinta, Akhtar Zaiti, Anis Zulaikha dan Akhyar Zaim mereka adalah penyejuk hati di kala tertekan dan pembakar semangat dalam perjuangan menuntut ilmu kedoktoran ini. Begitu juga dengan adik-beradik, sahabat handai serta rakan sejawat yang telah banyak memberikan kata-kata semangat dan dorongan serta berkongsi idea ketika memerlukan. Terima kasih semua.


Saturday, 7 March 2015

Kadang2 sahabat yg suka belanja kita makan, bukan kerana mereka berharta tapi sbb mereka meletakkan persahabatan melebihi duit.
...
Kadang2 sahabat yg rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sbb mereka memahami maksud tanggungjawab.
......
Kadang2 sahabat yg memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sbb mereka menghargai org di sekeliling mereka.
.....
Kadang2 yg sukarela membantu kita, bukan kerana mereka berhutang apa2 tapi sebab mereka lihat kita sbg seorg sahabat.
.....
Kadang2 sahabat yg selalu SMS & WhatsAPP anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka INGAT PADA ANDA.
......
Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan & impian yg kita ada.
Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing...
......
Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita & bertanya,
"Siapa mereka semua tu?"
.....
Dan kita tersenyum dgn air mata yg tdk kelihatan kerana hati ini terusik dgn kata2 yg sayu, lalu berkata,
"DGN MEREKALAH SAYA ADA HARI YG PALING INDAH DLM HIDUP SAYA."





Wednesday, 4 March 2015

Kunjung ke SK Pos Brooke Gua Musang


Pada 24 Feb 2015 saya telah berkunjung dan melawat Sekolah Rendah Pos Brooke Dareah Gua Musang iaitu sekolah orang asli di sini. Tujuan kami berkunjung adalah memantau dan memberi khidmat bantu dalam pengurusan Pusat Sumber sekolah. InsyaAllah kami akan membantu sekolah ini sehingga mencapai KPI yg sepatutnya. Gambar di bawah saya bersama murid2 orang asli SK Pos Brooke, Gua Musang. Mereka masih perlukan pendidikan arus perdana..









Wednesday, 31 December 2014

IMBASAN 2014

2014...
Kehadiran mu dinanti penuh debaran...
Kedatangan mu disambut penuh kemeriahan...
Mengharap sinar, harapan dan senyuman...
Namun siapa sangka...
KAU menduga, KAU menguji kami penuh cabaran...
Mac 2014...
Perginya MH370 tanpa berita...
Perginya penuh tanda tanya...
Perginya tanpa meninggalkan secebis jejak...
Feb - Apr 2014...
Empangan kami kering...
Alam tidak sudi memberi kami air...
Catuan air sehingga berbulan-bulan lamanya...
Mengajar kami untuk tidak membazir...
Tidak cukup dengan itu...
Alam seolah-olah memarahi kami...
Jerebu menduga kami...
Seksanya hidup menyedut udara kotor...
Mungkin dari kesilapan kami sendiri...
Julai 2014
Ketika umat Islam menikmati ibadah puasa...
Dan kemeriahan Aidilfitri kian dirasa...
Hati kami bagai direntap...
Perginya MH17 tidak kembali...
Kami terduduk...
Menangisi dan meratapi perginya MH17...
Seolah-olah orang tersayang berada di sana...
Satu persatu KAU bongkarkan...
Kerana hilangnya sifat amanah si dewasa, si anak menjadi mangsa...
Kebocoran soalan UPSR...
Cukup menjatuhkan sifat mulia seorang dewasa...
Disember 2014...
Kami menangisi setiap gambar yang kami tatapi...
Air yang membawa kemusnahan...
Meruntun hati kami...
Namun kami tahu...
Ada ganjaran disebalik air kemusnahan itu...
Kini...
Saudara kami QZ8501 menghilangkan diri...
Membuat kami ternanti...
Membuat kami meratapi kembali MH370 dan MH17...
Betapa KAU sayangkan kami...
KAU hantarkan petandaMU...
KAU hantarkan petunjukMU...
KAU hantarkan ujianMU...
Supaya kami mengigatiMU...
Supaya kami tidak lupakanMU...
Mungkin selama ini telah KAU hantarkan petandaMU kepada kami...
Namun...
Tetap jua kami buta...
Buta dalam menilai cinta agungMU...
Kami alpa kepadaMU...
Kami jauh dariMU...
Kami kejam dengan bumi...
Kami abaikan saudara kami...
Kami pentingkan diri!
Kerana merasai dunia ini hak kami...
2015...
Kembalikanlah sinar, harapan dan senyuman kami.
Bawalah air mata mu 2014..
Pergilah bersama deritamu 2014...
Bersihkanlah kesan hitammu 2014...
Kami pasrah...
Kami redha...
Tuhan...
Terima kasih atas kasih sayangMU...
MH370... Kami masih menantimu...
MH17... Kami harap kamu tenang di sana...
QZ8501...Kembalilah...
Buat mangsa banjir...
Tabahkanlah dirimu... Kuatkanlah hatimu...
Buat semua pengajaranmu, terima kasih 2014...
Bersamalah kita ambil iktibar atas semua yg berlaku.(Gambar Hiasan)

Sunday, 9 November 2014

RUGI kah Jika Kita Merendah diri?

Merendahkan diri adalah suatu amalan yg mulia & disukai oleh manusia walaupun anda berada di puncak.. suatu peringatan utk diri & kita semua guys!!!

Friday, 7 November 2014

Polis kenalpasti Pelajar Samseng Singlet Hitam

KUALA LUMPUR: Polis sudah mengenal pasti remaja yang memakai singlet hitam yang menjadi perbualan hangat di facebook baru-baru ini.

Penolong Ketua Urus Setia KPN(Komunikasi Koperat) ibu pejabat polis Bukit Aman Datin Asmawati Ahmad,Berkata kejadian tersebut adalah kejadian lama yang barlaku di Pontian,Johor pada tahun 2010.

"Hasil semakan pihak sekolah pelajar tersebut telah lama di buang sekolah iaitu pada ogos 2011 kerana masalah disiplin.

"Beberapa suspek lain dan mangsa sudah dikenal pasti,Bagaimanapun pihak polis belum menerima sebarang laporan daripada mangsa ataupun keluarga dan pihaknya juga tidak menerima sebarang laporan daripada mana-mana pihak tentang kejadian ini.

Pihak sekolah tersebut hanya baru mengetahui selepas video tersebut tersebar luas di laman sosial dan menjadi perbincangan hangat seluruh negara.

Baru-baru ini pengguna laman sosial begitu terkejut dan marah dengan kejadian ini dan berharap pihak polis dapat menyelesaikan kes ini dengan membawa pembuli-pembuli ke muka pengadilan.-Siakapkeli.com.my

REMAJA DIBOGELKAN: antara hukuman @ hinaan?

Mesti ramai yang dah terima berita yang tersebar meluas melalui Whatsapp dan media sosial yang lain berkaitan dengan kes seorang remaja lelaki tingkatan 3 dibogelkan di kawasan masjid kerana cubaan mencuri sebuah motosikal di Masjid Mukim Pauh Lima, Bachok baru baru ini termasuk juga saya.

Ini cerita sebenar di ambil dari blog member http://kisahsekitarkita.blogspot.com/
Jadi saya nak cerita pengalaman saya sendiri yang ada ketika kejadian. Saya dan 3 orang lagi ahli keluarga saya dalam perjalanan ke Kubang Kerian dari Gunong,Bachok melalui kawasan Pauh Lima. Kejadian berlaku pada hari Selasa 4 November 2014 di mana ketika dalam perjalanan kami melihat ramai orang di kawasan seberang jalan berhadapan dengan masjid. Kami menyangkakan yang mungkin ada kemalangan yang berlaku.
Semasa melalui kawasan tersebut, kami lihat ramai orang tetapi tiada sebarang kenderaan yang terlibat dalam kemalangan. Masa tu memang dah rasa yang kekecohan yang berlaku kat situ bukan disebabkan oleh kemalangan. kebetulan ada seorang budak lelaki kat kawasan tu jadi kami tanya la budak tu kenapa ramai ramai ni ada apa? budak tu bagitau yang ada orang kena tangkap sebab cubaan nak curi motor.
Kami terus cari parking dan keluar nak tengok apa yang berlaku. Masa tu keadaan masih terkawal sebab tak ramai sangat orang lagi. saya cuba jenguk disebalik orang ramai. Nampak seorang budak lelaki memang tengok tubuh dah tahu yang masih umur belas belas. masa tu memang dah telanjang bulat dah. tangan dah terikat kena soal siasat. tak tahu la apa motif penduduk kawasan tu bogelkan budak tu. dalam masa 5 minit je makin ramai orang yang singgah tengok.
Penduduk kat situ cakap yang kejadian curi motor memang dah banyak kali berlaku kat kawasan masjid tu. memang orang kampung dah lama buat pemerhatian dan pasang jerat, Memang nasib budak tu tak baik malam tu, kantoi dan kena tangkap. Masa kejadian, budak tu datang dengan sorang lagi kawan dia tapi sempat lari tinggal la dia seorang diri tak sempat lari. Memang orang kampung tu dah lama bengkak hati dengan budak budak curi motor ni. Tapi memang tak patut la bogelkan budak tu.
Masa mula mula kena bogelkan tu , dekat kawasan yang gelap jadi tak berapa jelas sangat. masa kami dah nak blah dari situ, ada dengar orang cakap meh kita bawak dia pergi tempat terang sikit biar jelas nampak muka. mungkin lepas tu la budak tu dibawa ke kawasan masjid dan di ambil gambar bogelnya.

Popular Posts

There was an error in this gadget