"Barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia & akhirat" -Hadith Riwayat Imam Muslim-

Sunday, 6 July 2014

Pada Ahad, 22 Jun 2014 jam 9.00 pagi adalah hari bersejarah dan perlu diingat sampai bila-bila kerana pada hari ini aku menghadapi saat getir iaitu VIVA (Oral Examination for Thesis Defence) PhD, Doktor Falsafah Pendidikan dalam bidang Kurikulum & Pengajaran di Bilik VIVA, Universiti Utara Malaysia. Alhamdulillah berkat doa dari ahli keluarga, sanak saudara & sahabat handai semua, perjalanan VIVA ini berjalan  dgn lancar & diumumkan oleh Pengerusi Panel "LULUS". Bersyukur kpd Allah atas anugerah yg diberikan ini. InsyaAllah aku akan berbakti kpd nusa & bangsa dgn ikhlas keranaMu Ya Allah...

Sunday, 15 June 2014

Kesatuan guru anggap masalah disiplin pelajar serius

KANGAR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) mentakrif masalah disiplin pelajar kini mencapai tahap serius dan mahu Kementerian Pelajaran menubuhkan pasukan petugas untuk menanganinya.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng turut menggesa Kementerian Pelajaran mengumumkan keputusan peraturan baharu yang memberi lebih kuasa kepada sekolah untuk mengawal disiplin pelajar, yang dibincangkan sejak empat tahun lepas. 
Beliau berkata penubuhan pasukan petugas itu tidak boleh dilengahkan lagi memandangkan disiplin pelajar semakin meruncing sehingga tidak terkawal akibat pengaruh pelbagai unsur tidak sihat khususnya Internet.

"KPPK bukan sekadar prihatin malah bimbang dengan perkembangan tidak sihat ini dan sebab itu mahu berkongsi dengan pihak-pihak berkepentingan agar tindakan berkesan dapat dilaksanakan dalam mengawal disiplin pelajar.

"Budaya buli sama ada buli melalui siber atau buli fizikal tidak boleh dipandang ringan kerana ia merosakkan pelajar," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat KPPK cawangan Perlis di sini hari ini.

Lok yang juga Setiausaha agung Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berkata pelajar nakal merupakan perkara biasa tetapi apabila berlaku kejadian buli atau pergaduhan berkumpulan dan satu kumpulan memukul seorang pelajar ia merupakan kes serius.

"Masalah disiplin dicetuskan oleh banyak pelajar yang banyak menghabiskan masa melayari Internet, mengakses bahan tidak bertapis seperti lucah dan main permainan video. Masalah ini lebih berat apabila guru terbabit sama menghabiskan masa bersembang di Internet.
"Perkembangan ini mulai menjadi budaya dan akhirnya pelajar yang dihasilkan tidak berkualiti serta tidak mahir untuk menjadi warganegara cemerlang," katanya.

Beliau berkata selain sikap ibu bapa yang membawa kepada punca disiplin pelajar tidak terkawal, ia juga disebabkan guru tidak diberi hak untuk merotan pelajar untuk mendisiplinkan mereka.

Katanya antara sebab KPPK ingin berkongsi perkembangan ini dengan badan-badan bukan kerajaan seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) ialah supaya mereka serius untuk terlibat membantu membaiki disiplin pelajar.

KPPK akan terus mendesak Kementerian Pelajaran untuk melantik seorang guru sebagai ketua guru disiplin yang diberi kuasa dan tanggungjawab untuk mengambil tindakan khususnya terhadap pelajar samseng.

Dalam perkembangan semasa, Lok turut mengingati guru supaya tidak lalai melaksanakan tanggungjawab dalam keghairahan menonton kejohanan bola sepak Piala Dunia.

"Saya harap guru-guru tidak terbabit dengan perjudian bola sepak dan pastikan masa tidur mencukupi apabila sesi persekolahan bermula Ahad atau Isnin ini," katanya. - BERNAMA 

Berita harian 2014/06/14
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kesatuanguruanggapmasalahdisiplinpelajarserius/Article/?mutakhir=1

Wednesday, 11 June 2014

Pagi yg mendamaikan jiwa,
Wangi embun & aroma bebunga mekar
Ku hirup sesegar haruman kasturi
Lalu ku pandangi ke langit mentari bersinar

Untuk melihat indahnya pagi hari ini
Yang bebas dr kerinduan & gulana
Kicauan beburung pun menitipkan salam
Untuk semua yg menatap laman virtual ini
 Teman !!!
Engkau sungguh mengerti,
Kala ku kesunyian, tika ku perlukanmu,
Engkau selalu mendampingiku,
Memahamiku adalah sesuatu yg indah bgku,
Engkau lah sahabat, teman & kekasihku selamanya!!!
Itulah Streamix yg ku sayangi ♥

 Berlari biarlah ke garisan penamat,
Bekerja biarlah keluar keringat,
Belajar biarlah hingga ke liang lahad.
 Melentur buluh biarlah dr rebung,
Genggam bara api biarlah jd arang,
Menyeluk pekasam biarlah ke pangkal lengan,
Semuanya perlu semangat & tekad.. 1.44PM

Duhai malam !!!
Kau bawakan butiran rindu
Kau sapakan tetes-tetes cinta
Lalu kau turunkan hujan rahmat yg lebat
Diselangi guruh petir kilat menyambar di daerah ini
Allahumma sayyiban nafiiann..

Jika anda berjaya, jgn lupa ucapkan terima kasih
Jika anda berhasil, jgn lupa ucapkan syukur
Sekiranya mndpt yg dihajati, jgn lupa bersujud syukur
Tanda menghargai atas kejayaan kita,
DIA akan kurniakan lg..

Saturday, 7 June 2014

Di saat larut bertandang pada malam penuh sepi,
Apa yg akan ku tafakkurkan selain zikrah kasihMu,
Menyebut butir2 namaMu & sekasih untaian rindu,
Tak akan ada malam terlewat kugambarkan,
Jika tiadaMu adalah kerinduan pada malam,
Kerana saat kegelapan Engkau adalah pelita hatiku,
Sentiasa menyuluh Jalanku yg Haq..

Thursday, 5 June 2014

Malam pun kian larut hingga pagi
Ku intai ke luar tingkap cermin
Rintik2 hujan membelai untaian malam sepi
Mengalunkan titik-titik suara lena tidur

Pagi ini aku ingin bermimpi
Mimpi tentang angan yg pasti
Sambil ku bersujud memanggil Illahi
Anganku tetap menembus batas mimpi

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar.. 1.15AM

Wednesday, 4 June 2014


Tuesday, 3 June 2014

Kehidupan di dunia ini adalah laksana lautan yg jarang tenang, Airnya beriak terus, bergelombang & berombak, Kesusahan terletak dlm kemudahan, dan kemudahan pun terletak dlm kesusahan. Jika inginkan ketenangan kembalilah ke pangkal jalanNya.

 Sesungguhnya hajat, impian & cita-cita yg diimpikan adalah doa yg panjang & berterusan yg sentiasa dipanjatkan padaNya.
Jgn fikirkan yg sedap & menarik saja, kadang2 kita kena juga telan yg pahit sebab kadang2 yg pahit itu ubat sedangkan yg sedap itu racun.
 
Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan org lain seperti kita, itu lagi hebat
 
Masa terbaik dlm hidup adalah ketika kita mampu menyelesaikan masalah sendiri, sdgkan masa yg suram dlm hidup adalah ketika kita menyalahkan org lain atas masalah yg kita hadapi 

Saturday, 31 May 2014

Selamat pagi burung pipitku
Cerahkan hatiku dgn suaramu
Bersama indahnya sinar mentariku
Kuawali hari dgn senyum menari

Selamat atas pernikahan kalian
Hiduplah rukun & berkasih-kasihan
Semoga Allah SWT selalu melimpahkan
Rahmat & keberkatan pd keluarga kalian

@Dedikasi Utk semua RAJA SEHARI Seluruh dunia

Friday, 30 May 2014

I wish moon always be full & bright,
and you always be cool and right,
Whenever you go to switch off the light,
Remember that I'm wishing you good night
Oh my God!!!

Thursday, 29 May 2014

Aku ingin mencintaimu
Dengan sederhana...
Seperti kata yg tak sempat diucapkan kayu kpd api 
yang menjadikannya abu

Aku ingin mencintaimu
Dengan sederhana...
Seperti isyarat yg tak sempat dikirimkan awan kpd hujan
yang menjadikanya tiada

~Jallauludin Rumi~
Kehidupan di dunia ini
Adalah laksana lautan yang jarang tenang
Airnya beriak terus, bergelombang & berombak,
Kesusahan terletak dalam kemudahan 
Dan kemudahan pun terletak dalam kesusahan

KETIKA CINTA MEMANGGILMU
MAKA DEKATILAH IA
WALAU JALANNYA TERJAL BERLIKU
JIKA CINTA MEMELUKMU
MAKA DAKAP LAH IA
WALAU PEDANG DI SELA-SELA
SAYAPNYA MELUKAIMU
KEMBALI LAH KE PANGKAL JALANNYA

~Kahlil Gibran~
Kicauan burung di luar jendela
Nyanyian pagi mendendangkan lagu merdu
Menyapa redup bayu pagi
Membangkitkan aku dari lena
Walau tak sekejap pun ku pejam mata semalam
Aku takut terlewat
Tersenyum & menyapa awal harimu.
Perut kosong mengeroncongkan diri
Lalu ku ucapkan
SELAMAT PAGI DUNIA Virtual

Wednesday, 28 May 2014

SELAMAT PAGI DUNIAKU

Selamat pagi duniaku,
Ternyata mentari telah datang menjemput pagi
Ku bangkit lalu merenggang otot kaku melewati tidurku
Mensyukuri nikmatNya dpt menghirup ruang udara
Selamat pagi sahabatku
Gembira bersamamu bersemangat di virtual ini
Lalu indahnya hari menyapa pagi
Yang bebas dari kerinduan
Dan lepas dari gundah yg membelenggu
Semoga Restu Illahi

SAHABAT

Ketika kedukaan menghampiri dlm kehidupan kita,
Selain Yg Maha Rahman & Rahim,
Kita juga memerlukan teman,
Teman yg bukan sekadar teman virtual,
Yang pabila bertemu menghilangkan detak jantung,
Namun kita juga memerlukan teman yg sejati,
Yg kehadiran nya dpt sedikit menghiburkan hati.
Hargailah keikhlasan dlm persahabatan

CERITA SEDIH...! SEDIH..! SEDIH..!

Sorg pemuda duduk di hadapan laptopnya. Login facebook. Benda pertama sekali dia check adalah inbox. Hari ini dia terlihat sesuatu yg dia terlepas pandang selama ini. Bahagian ‘OTHER’ di inboxnya. Ada satu, dua mesej. Mesej pertama, spam. Mesej kedua dibukanya. Mesej 3 bulan yg lepas tarikhnya.
Ditatap isinya,

“Salam. Ini kali pertama abah cuba guna facebook. Abah cuba tambah kamu sbg kawn tapi x dapat. Abah pun tak faham sgt benda ni. Abah cuba hantar mesej ini kpd kamu. Maaf, abah x biasa sgt menaip. Ini pun kawan abah yg ajarkan. Ingat x bila pertama kali kamu ada henfon? Masa tu kamu ting 4. Abah kesian semua anak2 skrg ada henfon. Jadi, abah hadiahkan pd kamu 1. Dgn harapan, kamu akan call abah kalau kamu ada nak kongsi masalah ttg asrama @ sek @ apa2 saja. Tapi, kamu hanya call abah seminggu sekali. Tanya ttg duit makan & belanja. Abah terfikir jga, topup RM10 tapi call abah x sampai 5 minit boleh habis ke prepaid tu?

Masa kamu kecil dulu, abah ingat lg bila kamu dah boleh bercakap. Kamu asyik panggil, ‘Abah, abah, abah’. Abah seronok sekali anak lelaki abah panggil abah. Panggil mama. Abah seronok dpt bercakap dgn kamu walaupun kamu mungkin x ingat & x faham apa abah cakapkan di umur kamu 4, 5 thn. Tapi, percayalah. Abah & umi cakap dgn kamu byk sgt. Kamulah penghibur kami di saat kami berduka. Walaupun hanya dgn keletah gelak tawa si kecil. Bila kamu sek rend. Abah igt lg kamu selalu bercakap dgn abah ketika membonceng motor dgn abah setiap pergi & balik sek. Mcm2 kamu ceritakan pd abah. Ttg cikgu, sek, kawan2. Abah jadi makin bersemangat bekerja keras cari duit utk biaya kamu ke sek. Sebab kamu seronok sekali. Gembira. Ayah mana tdk gembira anak suka ke sekolah belajar.

Bila kamu sek men. Kamu ada kawan2 baru. Kamu balik dari sek, kamu masuk bilik. Kamu keluar bila masa makan. Kamu keluar dgn kawan2. Kamu mulai jarang bercakap dgn abah. Kamu pandai. Akhirnya masuk asrama. Di asrama, jarak antara kita makin jauh. Kamu cari kami bila perlu. Kamu biarkan kami bila x perlu. Abah tahu, naluri remaja. Abah pun pernah muda. Akhirnya, abah dpt tahu kamu ada kekasih. Ketika di universiti, sikap kamu sama sja ketika di sek men. Jarang hubngi kami. Bila balik cuti, kamu dgn henfon kamu. Kamu dgn laptop kamu. Kamu dgn internet kamu. Kamu dgn dunia kamu. Abah tertanya2 juga sendiri. Adakah kawan istimewa itu lebih penting dari abah & umi? Adakah abah & umi cuma diperlukan bila kamu nak nikah saja sbg pemberi restu? Adakah kami ibarat tabung pd kamu saja?
Hakikatnya, kamu jarang berbicara dgn abah lg. Ada pun boleh dibilang dgn jari. Berjumpa tapi x berkata2. Sebumbung tapi seperti x bersua. Bertegur bila cuma hari raya. Tanya sepatah, jawab sepatah. Dileter, kamu tarik muka. Dimarah, kamu x balik cuti. Mlm ni, abah sebenarnya rindu sgt pd kamu.
Bukn mahu berleter, mengungkit @ membangkit. Cuma abah dah terlalu tua. Abah dah di hujung 60 an. Kudrat abah tdk sekuat dulu lagi. Abah x minta byk…

Kadang2, abah cuma mahu kamu berada di sisi abah. Berbicara ttg hidup kamu. Luahkan apa yg terpendam dlm hati kamu. Menangis pd abah. Mengadu pd abah. Bercerita pd abah seperti kamu kecil2 dulu. Apapun. Maafkan abah atas curahati abah ini. Jagalah solat. Jagalah hati. Jagalah iman.

Mungkin kamu tdk punya waktu berbicara dgn abah. Namun, jgn pula kamu tdk punya waktu berbicara dgn Allah. Usah letakkan cinta di hati pd sesorg melebihi cinta kpd Allah. Mungkin kamu terabaikan abah. Namun jgn kamu mengabaikan Allah. Maafkan abah atas segalanya.”

Pemuda menitiskan air mata. Dlm hati perit tdk terkira. Mana tidaknya. Tulisan ayahandanya itu dibaca setelah 3 bulan beliau pergi buat selama2nya. Di saat tdk mungkin lg mampu memeluk tubuh tua ayahnya.

*Hargai orang tua kita selama dia masih hidup... kadang kala kita terlalu sibuk dgn kerja... sampaikan kita lupa akan dia yg membesarkan kita...memberi pendidikan utk kita bekerja..mengajar kita berjalan utk bekerja..
JANGAN NANTI ANAK KITA AKAN MELUPAKAN KITA SEPERTIMANA KITA MELUPAKAN IBU BAPA KITA..@AZIZI CYBERSPOT

HIMPUNAN MUTIARA YG PERNAH DISIARKAN DALAM FB

Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah,
Lantaran adanya lelaki, dunia menjadi sempurna.
Lantaran adanya lelaki & wanita, maka sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan”


Kekayaan yg hilang dpt dikejar kembali dgn kerajinan & berjimat cermat.
Kesihatan yg hilang boleh direbut kembali dgn perubatan.
Kekasih yg hilang dpt dicari sbg teman penganti
Akan tetapi waktu yg hilang pasti tdk akan kembali lg"


Sahabat yg baik adalah org yg sangat kita percayai & membuat kita tenang ketika bersamanya. Dia menjadi tempat kita berkongsi kegembiraan, kesedihan & tdk pernah menjual rahsia diri kita. Drpd beribu2 teman, hanya 1 yg kita temui seorg bernama sahabat. Jom cari seorg sahabat itu..

Begitulah MANUSIA...
Pd usia 4 thn, kejayaan anda ialah anda tak kencing dlm seluar,
Pd usia 8 thn, kejayaan anda ialah anda mengenali jalan pulang ke rumah,
Pd usia 12 thn, kejayaan anda ialah memiliki kawan2,
Pd usia 18 thn, kejayaan anda ialah anda berjaya memiliki lesen memandu,
Pd usia 23 thn, kejayaan anda ialah keluar dari universiti (sbg graduan)
Pd usia 25 thn, kejayaan anda ialah mendapat pekerjaan,
Pd usia 28, kejayaan anda ialah memiliki isteri / suami,
Pd usia 30, kejayaan anda ialah mendapat anak,
Pd usia 35, kejayaan anda ialah memiliki harta (spt rumah sendiri),
Pd usia 45, kejayaan anda ialah anda masih kelihatan muda & bertenaga,
Pd usia 50, kejayaan anda ialah anak2 anda telah berjaya,
Pd usia 55, kejayaan anda ialah anda masih mmpu mnuhi tggjwb suami isteri,
Pd usia 60, kejayaan anda ialah anda masih mampu memandu sendiri kereta,
Pd usia 65, kejayaan anda ialah hidup tanpa penyakit,
Pd usia 70, kejayaan anda ialah anda xmerasa diri anda beban atas org lain,
Pd usia 75, kejayaan anda ialah anda masih mempunyai kawan sebaya,
Pd usia 80, kejayaan anda ialah anda masih igt jln pulang ke rumah (x pelupa),
Pd usia 85, kejayaan anda ialah anda masih tdk kencing dlm seluar...
Begitulah dunia (pusingan yg dialami semua hamba). Lebih murah dr apa yg sepatutnya kita jaga.


 Jika kamu tdk mengetahui sebuah fakta, maka diam adalah jalan yg terbaik.
“If you do not know a fact, silence will be the best way.”


Tdk ada org yg boleh mengubah masa lalu, namun semua org boleh mengubah masa depan.
No one can change the past, but everyone has a power to change the future.”


Perkara yg paling sukar dlm sebuah kehidupan adalah mengalahkan diri sendiri.
“The most difficult thing in life is a self-defeating.”


Mengeluh di Faceebook tdk akan dpt menyelesaikan masalah. Berhenti mengeluh & segera bertindak!
“Complaining on Facebook will never solve the problem. Stop complaining and take action!”
 


 Anda akan menemui "teman sejati" ketika anda berada di roda yg paling bawah.
“You will get a true friend when you are at the very bottom of wheel.”


 Sahabat sejati adalah org yg terus menemani anda, walaupun ketika anda tdk mempunyai apa2.
“The real friends are those who continue to accompany you even when you do not have anything.”


@JIKA RASA
Jika rasa hebat, ada lg yg lebih hebat,
Jika rasa bijak, ada lg yg lebih bijak,
Jika rasa tinggi darjat, ada lg lebih tinggi,
Jika rasa cantik, ada lg lebih cantik,
Jika rasa kaya, ada lg lebih kaya,
Jika rasa sempurna, ada lg lebih sempurna,
Jika rasa segalanya lebih,
YANG MAHA KUASA LEBIH SEGALANYA


 "Peliharalah auratmu ketika sihat, nescaya Allah akan memelihara auratmu di kala kamu sakit... insyaAllah" 

Mencari sesuatu yg hilang tak semudah yg disangka, kadang2 ia memerlukan kesabaran, ketenangan & tawakkal. Masa ia diperlukan amat sukar, malah masa ia tdk diperlukan amat mudah ditemui
Dijadikan wanita drpd tulang rusuk yg bengkok
Untuk diluruskan oleh lelaki
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tdk lurus
Mana mungkin kayu yg bengkok menghasilkan bayang yg lurus

Jgn cuba menjinakkan wanita dgn harta,
kerana nantinya mereka semakin liar.
Jgnlah hiburkan wanita dgn kecantikan
kerana nantinya mereka akan semakin derita
Kenalkan wanita kpd Ya Rabbi
Di situlah punca kekuatan dunia.

Popular Posts

There was an error in this gadget