"Barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia & akhirat" -Hadith Riwayat Imam Muslim-

Wednesday, 31 December 2014

IMBASAN 2014

2014...
Kehadiran mu dinanti penuh debaran...
Kedatangan mu disambut penuh kemeriahan...
Mengharap sinar, harapan dan senyuman...
Namun siapa sangka...
KAU menduga, KAU menguji kami penuh cabaran...
Mac 2014...
Perginya MH370 tanpa berita...
Perginya penuh tanda tanya...
Perginya tanpa meninggalkan secebis jejak...
Feb - Apr 2014...
Empangan kami kering...
Alam tidak sudi memberi kami air...
Catuan air sehingga berbulan-bulan lamanya...
Mengajar kami untuk tidak membazir...
Tidak cukup dengan itu...
Alam seolah-olah memarahi kami...
Jerebu menduga kami...
Seksanya hidup menyedut udara kotor...
Mungkin dari kesilapan kami sendiri...
Julai 2014
Ketika umat Islam menikmati ibadah puasa...
Dan kemeriahan Aidilfitri kian dirasa...
Hati kami bagai direntap...
Perginya MH17 tidak kembali...
Kami terduduk...
Menangisi dan meratapi perginya MH17...
Seolah-olah orang tersayang berada di sana...
Satu persatu KAU bongkarkan...
Kerana hilangnya sifat amanah si dewasa, si anak menjadi mangsa...
Kebocoran soalan UPSR...
Cukup menjatuhkan sifat mulia seorang dewasa...
Disember 2014...
Kami menangisi setiap gambar yang kami tatapi...
Air yang membawa kemusnahan...
Meruntun hati kami...
Namun kami tahu...
Ada ganjaran disebalik air kemusnahan itu...
Kini...
Saudara kami QZ8501 menghilangkan diri...
Membuat kami ternanti...
Membuat kami meratapi kembali MH370 dan MH17...
Betapa KAU sayangkan kami...
KAU hantarkan petandaMU...
KAU hantarkan petunjukMU...
KAU hantarkan ujianMU...
Supaya kami mengigatiMU...
Supaya kami tidak lupakanMU...
Mungkin selama ini telah KAU hantarkan petandaMU kepada kami...
Namun...
Tetap jua kami buta...
Buta dalam menilai cinta agungMU...
Kami alpa kepadaMU...
Kami jauh dariMU...
Kami kejam dengan bumi...
Kami abaikan saudara kami...
Kami pentingkan diri!
Kerana merasai dunia ini hak kami...
2015...
Kembalikanlah sinar, harapan dan senyuman kami.
Bawalah air mata mu 2014..
Pergilah bersama deritamu 2014...
Bersihkanlah kesan hitammu 2014...
Kami pasrah...
Kami redha...
Tuhan...
Terima kasih atas kasih sayangMU...
MH370... Kami masih menantimu...
MH17... Kami harap kamu tenang di sana...
QZ8501...Kembalilah...
Buat mangsa banjir...
Tabahkanlah dirimu... Kuatkanlah hatimu...
Buat semua pengajaranmu, terima kasih 2014...
Bersamalah kita ambil iktibar atas semua yg berlaku.(Gambar Hiasan)

Sunday, 9 November 2014

RUGI kah Jika Kita Merendah diri?

Merendahkan diri adalah suatu amalan yg mulia & disukai oleh manusia walaupun anda berada di puncak.. suatu peringatan utk diri & kita semua guys!!!

Friday, 7 November 2014

Polis kenalpasti Pelajar Samseng Singlet Hitam

KUALA LUMPUR: Polis sudah mengenal pasti remaja yang memakai singlet hitam yang menjadi perbualan hangat di facebook baru-baru ini.

Penolong Ketua Urus Setia KPN(Komunikasi Koperat) ibu pejabat polis Bukit Aman Datin Asmawati Ahmad,Berkata kejadian tersebut adalah kejadian lama yang barlaku di Pontian,Johor pada tahun 2010.

"Hasil semakan pihak sekolah pelajar tersebut telah lama di buang sekolah iaitu pada ogos 2011 kerana masalah disiplin.

"Beberapa suspek lain dan mangsa sudah dikenal pasti,Bagaimanapun pihak polis belum menerima sebarang laporan daripada mangsa ataupun keluarga dan pihaknya juga tidak menerima sebarang laporan daripada mana-mana pihak tentang kejadian ini.

Pihak sekolah tersebut hanya baru mengetahui selepas video tersebut tersebar luas di laman sosial dan menjadi perbincangan hangat seluruh negara.

Baru-baru ini pengguna laman sosial begitu terkejut dan marah dengan kejadian ini dan berharap pihak polis dapat menyelesaikan kes ini dengan membawa pembuli-pembuli ke muka pengadilan.-Siakapkeli.com.my

REMAJA DIBOGELKAN: antara hukuman @ hinaan?

Mesti ramai yang dah terima berita yang tersebar meluas melalui Whatsapp dan media sosial yang lain berkaitan dengan kes seorang remaja lelaki tingkatan 3 dibogelkan di kawasan masjid kerana cubaan mencuri sebuah motosikal di Masjid Mukim Pauh Lima, Bachok baru baru ini termasuk juga saya.

Ini cerita sebenar di ambil dari blog member http://kisahsekitarkita.blogspot.com/
Jadi saya nak cerita pengalaman saya sendiri yang ada ketika kejadian. Saya dan 3 orang lagi ahli keluarga saya dalam perjalanan ke Kubang Kerian dari Gunong,Bachok melalui kawasan Pauh Lima. Kejadian berlaku pada hari Selasa 4 November 2014 di mana ketika dalam perjalanan kami melihat ramai orang di kawasan seberang jalan berhadapan dengan masjid. Kami menyangkakan yang mungkin ada kemalangan yang berlaku.
Semasa melalui kawasan tersebut, kami lihat ramai orang tetapi tiada sebarang kenderaan yang terlibat dalam kemalangan. Masa tu memang dah rasa yang kekecohan yang berlaku kat situ bukan disebabkan oleh kemalangan. kebetulan ada seorang budak lelaki kat kawasan tu jadi kami tanya la budak tu kenapa ramai ramai ni ada apa? budak tu bagitau yang ada orang kena tangkap sebab cubaan nak curi motor.
Kami terus cari parking dan keluar nak tengok apa yang berlaku. Masa tu keadaan masih terkawal sebab tak ramai sangat orang lagi. saya cuba jenguk disebalik orang ramai. Nampak seorang budak lelaki memang tengok tubuh dah tahu yang masih umur belas belas. masa tu memang dah telanjang bulat dah. tangan dah terikat kena soal siasat. tak tahu la apa motif penduduk kawasan tu bogelkan budak tu. dalam masa 5 minit je makin ramai orang yang singgah tengok.
Penduduk kat situ cakap yang kejadian curi motor memang dah banyak kali berlaku kat kawasan masjid tu. memang orang kampung dah lama buat pemerhatian dan pasang jerat, Memang nasib budak tu tak baik malam tu, kantoi dan kena tangkap. Masa kejadian, budak tu datang dengan sorang lagi kawan dia tapi sempat lari tinggal la dia seorang diri tak sempat lari. Memang orang kampung tu dah lama bengkak hati dengan budak budak curi motor ni. Tapi memang tak patut la bogelkan budak tu.
Masa mula mula kena bogelkan tu , dekat kawasan yang gelap jadi tak berapa jelas sangat. masa kami dah nak blah dari situ, ada dengar orang cakap meh kita bawak dia pergi tempat terang sikit biar jelas nampak muka. mungkin lepas tu la budak tu dibawa ke kawasan masjid dan di ambil gambar bogelnya.

APA Punca Sebenar Kematian Adik Rafikin?

Berdasarkan laporan bedah siasat  ataupun post mortem ke atas pelajar bernama Ahmad Rafikin, dia meninggal dunia berpunca daripada lemas.
“Hasil bedah siasat menunjukkan mangsa lemas namun tidak terdapat kesan kecederaan serius pada anggota badan mangsa. Saya juga telah minta Pengarah Jabatan Perhutanan memberi penjelasan kerana kuasa membenarkan kawasan itu diadakan acara tersebut terletak di tangan mereka.
“Saya difahamkan trek itu tidak pernah digunakan sebelum ini.
Jadi bagaimana boleh diberikan kebenaran dan mengapa tahap keselamatan tidak dipertingkatkan oleh penganjur,” kata Timbalan Ketua Polis Hulu Terengganu, Rosli Mohd Amir. 

Thursday, 6 November 2014

Gaji permulaan tinggi untuk penjawat awam PHD dan Sarjana

Kerajaan akan menetapkan gaji permulaan yang lebih tinggi sebagai insentif untuk penjawat awam yang mempunyai kelayakan akademik Doktor Falsafah (PhD) dan Sarjana meliputi 33 skim perkhidmatan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata 33 skim perkhidmatan gaji tersebut termasuk pensyarah universiti, pegawai teknologi maklumat, pegawai penyelidikan, akauntan, pegawai kanan polis serta pegawai tadbir dan diplomatik.

Bagi pegawai yang sedang berkhidmat dan masih berada di gred lantikan, dan kemudiannya memperoleh kelulusan akademik tersebut, beliau berkata kerajaan akan turut menawarkan insentif hadiah kenaikan gaji (HKG).

"Ini adalah khusus bagi skim-skim perkhidmatan seperti pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai perkhidmatan pendidikan lepasan diploma," katanya.

kepada soalan Senator Baharudin Abu Bakar pada persidangan Dewan Negara di sini hari ini.

Teks jawapan Najib dibaca oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim berhubung soalan mengenai langkah pemberian insentif khas kerajaan kepada penjawat awam yang mempunyai kelulusan akademik di peringkat PhD dalam bidang-bidang kritikal kepada pembangunan negara.

Selain itu, Najib berkata Lembaga Kenaikan Pangkat akan menimbang pegawai yang layak bagi urusan kenaikan pangkat berdasarkan sistem merit.

"Pegawai yang mempunyai PhD mendapat kelebihan dalam proses pertimbangan ke sesuatu jawatan kenaikan pangkat.

"Sebagai contoh, bagi pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah di Kementerian Pendidikan Malaysia, pegawai dinaikkan pangkat melalui Laluan Cemerlang yang mengambil kira kelayakan akademik termasuk PhD dan pengalaman yang dimiliki," katanya.

Najib berkata wajaran yang akan pegawai penilai berikan ialah 15 peratus daripada keseluruhan kriteria kecemerlangan.

Saturday, 1 November 2014

I WANT TO HUG MY CAT

 Diriwayatkan Ali bin Al-Hasan & Anas yg menceritakan bahawa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dlm bejana.” Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing dtng dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tsb berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tdk dikotori sesuatu, malah tdk ada najis.”


Kenapa Rasulullah Saw mengatakan kucing suci tidak najis?


Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi utk menolak sel bakteria. Otot kucing dpt menyesuaikan dgn sentuhan otot manusia. Pada permukaan lidah kucing ditutupi oleh berbagai benjolan kecil yg runcing, benjolan ini bengkok mengucup seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sgt berguna utk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tdk ada setitis pun cairan yg jatuh dari lidahnya. Sdgkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yg paling canggih, permukaannya yg kasar boleh membuang bulu2 mati dan membersihkan bulu2 yg tersisa di badannya.

Telah dilakukan berbagai penyelidikan thd kucing & berbagai perbezaan usia, perbezaan posisi kulit, punggung, bahagian dlm telapak kaki, pelindung mulut & ekor. Pada bahagian2 tsb dilakukan pengambilan sampel dgn usapan. Di samping itu, dilakukan juga penanaman kuman pd bahgian2 khusus.

   

Hasil Dapatan Kajian pd Kucing

1. Hasil yg diambil dari kulit luar menunjukkan negatif berkuman, meskipun dilakukan berulang kali.

2. Perbandingan yg ditanamkan kuman memberikan hasil negatif sekitar 80% jika dilihat dari cairan yg diambil dari dinding mulut.

3. Cairan yg diambil dari permukaan lidah memberikan hasil negatif berkuman.

4. Hanya sekali kuman yg ditemui semasa proses penyelidikan, kuman itu termasuk kumpulan kuman yg dianggap sbg kuman biasa yg berkembang pd tubuh manusia dlm jumlah yg terbatas seperti, enterobacter, streptococcus & taphylococcus. Jumlahnya kurang dan 50 ribu pertumbuhan.

5. Tidak ditemui kumpulan kuman yg beragam.





Friday, 24 October 2014



Friday, 26 September 2014

SI MIAW PEMBAWA REZKI

Apabila kita sdg makan di restoran, secara tiba-tiba ada kucing datang berbelit-belit di kaki tanda ia meminta makanan dengan kita. Kucing sebenarnya mempunyai deria bau & perasaan. Kenapa tak pergi kpd orang lain? Itu tandanya ia ingin menguji anda sama ada  anda memiliki sifat perikemanusiaan, prihatin, belas kasihan & tidak kedekut @ bakhil. Selain itu, ada  3 tanda apabila kucing datang kepada kita bukan orang lain:

Pertama

Allah sedang beritahu makanan kita,  hak kita itu bukan semuanya rezeki kita. Sebahagiannya rezeki kucing itu. Sebab itu ia datang pada kita.

Kedua

Allah sedang beritahu apabila kita memberi makanan kepada kucing itu, rezeki lain akan Allah ganti yang lebih baik. Sebab 1 kebaikan itu Allah balas 10 kebaikan @ pahala. Allah Maha Mampu bagi lebih dari itu.

Ketiga

Allah sedang bagi tahu apabila kita tak memberi makanan kepada kucing itu, sebenarnya kita sedang menolak rezeki baru yang Allah nak bagi kepada kita. Rezeki itu luas, bukan hanya pada wang. Tetapi meliputi semua kehidupan. Ingin ikhlas memberi, berilah pada haiwan kerana haiwan tak pandai ucap terima kasih kepada kita. Ia hanya tahu minta dan makan.

Sebab itu Rasulullah suka kepada binatang peliharaan kucing ini, kucing adalah pembawa rezki kpd tuannya..

Monday, 22 September 2014

RESEARCH JOURNEY

[Step 1] Dlm penulisan tesis, cari dulu pernyataan masalah kajian.. Apa isu2 besar yg menyebabkan anda ingin mengkaji? Buktikan dgn kajian2 lepas (literature review) melalui jurnal & tesis2 yg berkaitan.

[Step 2] Dlm penulisan tesis, apabila pernyataan masalah ditemui, bina objektif, persoalan & hipotesis kajian..

[Step 3] Apabila objektif dan persoalan kajian dibentuk, baru boleh bina instrumen kajian. Pilih samada method kualitatif @ kuantitatif. Baca kajian2 lepas (literature review) melalui tesis2 pengkaji lain.

[Step 4] Utk membina instrumen kajian perlu ada pengesahan pakar2 bg kesahan & kebolehpercayaan yg tinggi & valid. Anda perlu melantik pakar2 dlm bidang masing2 sekurang2 3-5 org. (Utk mengelak dr keraguan penilai tesis).

[Step 5] Apabila instrumen kajian disemak oleh pakar, maka anda boleh menjlnkan kajian rintis (Pilot Study) utk melihat alpha cronbach & kebolehpercayaan yg tinggi.

[Step 6] Setelah kajian rintis (pilot study) dijalankan, maka buat analisis Alpha Cronbach utk mencari kebolehpercayaan yg tinggi.

[Step 7] Apabila Alpha Cronbach melepasi nilai 0.6 ke atas, bab 1-3 lengkap.. anda boleh ajukan utk defence proposal

[Step 8] Apabila lulus defence Proposal, anda baharu lulus utk fasa 1 dlm pengajian PhD @ master, seterusnya buat pembetulan & perbaiki komen2 dari penilai2 tesis... (Boleh senyum sikit).

[Step 9] COLLECT DATA Apabila anda telah membuat penambahbaikan tesis, maka boleh mulakan utk mengumpulkan data mengikut kesesuaian kajian (Borang Kajiselidik, temubual, dokumentasi, nota lapangan)

[Step 10] Penting Sebelum COLLECT DATA/mengumpul data dlm PhD @ master, pastikan anda mendpt surat keizinan @ kebenaran menjlnkan penyelidikan drpd BPPDP KPM & JPN masing2.



[Step 11] Setelah anda collect data, tiba masanya utk buat analisis data (Qualitative @ Quantitative research

[Step 12] Dlm kajian tesis PhD @ Master mesti ada research GAP, Apa tu?
(i) Mengisi kekurangan dlm bidang kajian org lain.
(ii) Meluaskan bidang kajian dgn menguji sesuatu situasi baru.
(contribution to knowledge).


[Step 13] Dlm penyelidikan PhD @ master, objektif kajian umpama tiang2 rumah yg akan di bina, jika goyah tiang2 itu maka akan bergoncang & runtuh lah rumah. Objektif kajian di bina berdasarkan pernyataan masalah yg anda kemukakan.


[Step 14] Dlm kajian master@ PhD, Sebelum anda menganalisis data kajian, fahami betul2 hipotesis yg akan digunakan utk analisis data (Ujian T., Anova, MANOVA, Regresi @ Korelasi dll).
Apa itu hipotesis? 
Hipotesis berasal dari bahasa Yunani: hypo=di bawah; thesis=pendirian, pendapat yang ditegakkan, kepastian. Ramalan @ jawapan sementara thd masalah kajian.


[Step 15] Tidak terdapat hubungan yg signifikan antara cuaca panas dgn pencapaian akademik pelajar. (Hipotesis Nol). Apakah analisis yg perlu digunakan utk menjawab persoalan Ho di atas?. Kenal pasti dahulu mana dependent & independent variable..




PELANCARAN BUKU FALSAFAH & PENDIDIKAN DI MALAYSIA

Alhamdulillah, akhirnya buku Falsafah & Pendidikan di Malaysia dgn rasminya telah dilancarkan oleh Timbalan Rektor Institut Pendidikan Guru Malaysia Yang Berbahagia Dr Noriati A. Rashid pada 21 September 2014 di Dewan Wawasan IPGK Kota Bharu.. terima kasih doktor atas pelancaran buku ini..semoga mendpt keberkatan dr Allah.. Sejarah telah tercipta.. Dapatkan skrg di kedai buku Pantai Timur...SMO, Pustaka Sri Intan...kat tempat lain: semua kedai buku utama spt Hasani Edar, Badan Cemerlang, MPH, Kedai Buku 1Malaysia, Sinaran, Mehraj, Cresent News, Hamid Bros, Pustaka Mukmin, Syarikat Buku Thai Kuang, Pustaka Union, SS Mubaruk

Friday, 29 August 2014

FALSAFAH PENDIDIKAN DI MALAYSIA

Alhamdulillah ketika sdg menemani anak2 ke Syarikat Muda Osman membeli buku & alat tulis, terpandang buku hasil karyaku sebaris dgn karya2 penulis terkenal dlm ilmu pendidikan. Terharu & terkesima. Kpd yg belum memiliki lg boleh dptkan buku falsafah pendidikan di Malaysia di Kedai buku SMO seluruh negara




Friday, 22 August 2014

Hukum Tafakkur Dan Berkabung

ISU:
Saya ingin bertanya tentang isu tafakkur dan berkabung. Adakah dalam Islam ada amalan tafakkur sebagai tanda kedukaan atas kematian sepertimana dalam ke MH17. Begitu juga tentang amalan berkabung. Dalam Islam apa yang sepatutnya dilakukan. Mohon penjelasan. Terima kasih.
PENJELASAN:
Faham bertafakkur dalam Islam tidaklah sama dengan apa yang dilakukan sekarang ini yang dipanggil ‘moment of silence’ (tunduk selama beberapa minit) bagi menghormati orang yang mati. Tafakkur membawa makna “kegiatan hati untuk memahami makna setiap perkara bagi mencapai apa yang dihajati. Tafakkur juga merupakan pancaran hati yang dengannya kebaikan, keburukan, manfaat dan kemudaratan akan menjadi jelas (al-Jurjani, Kitab al-Ta’rifat, ms.77)
Namun perbuatan tunduk selama beberapa minit (moment of silence) bagi menghormati orang yang mati tidaklah bertentangan dengan syarak kerana ia sekadar tanda penghormatan yang bersifat universal dan tidak melibatkan apa-apa ritual bacaan dan pergerakan yang menyerupai amalan keagamaan agama lain. Penekanan dalam perbuatan 'moment of silence' lebih kepada bagi menunjukkan kesedihan, ingatan dan penghormatan kepada mereka yang telah meninggal dunia.
Namun sekiranya perbuatan tersebut disertai dengan ritual keagamaan agama lain seperti menyalakan lilin atau bacaan-bacaan tertentu maka ia menjadi tidak selari dengan amalan Islam dan dilarang oleh syarak.
Asas terhadap keharusan tersebut boleh diambil dari perbuatan Rasulullah yang bangun menghormati jenazah seorang Yahudi yang lalu di hadapan baginda atas dasar kemanusiaan. Begitu juga dengan kisah seorang Sahabat Nabi bernama Qays Ibn Syamas yang pernah menyatakan hasratnya kepada Rasulullah untuk menghadiri majlis kematian ibunya yang beragama Nasrani, Nabi membenarkan dan menyuruhnya berjalan di hadapan jenazah sebagai tanda hormat. (Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Ahkam ahl Zimmah, vol.2 ms. 434).
Walaupun apa yang dilakukan oleh Nabi dan Qays, tidakl
ah benar-benar sama dengan perbuatan 'moment of silence', namun kedua-dua perbuatan tersebut memberi isyarat bahawa tidak salah untuk menghormati orang yang meninggal melalui perbuatan yang tidak bertentangan dengan syariah, termasuk bukan Islam. Islam sendiri menggalakkan kita mengambil iktibar dari kematian. Namun yang terbaik untuk dilakukan bagi menghormati orang Islam yang meninggal dunia ialah dengan mendoakan mereka dan membaca ayat-ayat suci al-Qur’an.
Sementara perbuatan berkabung bagi menunjukkan tanda dukacita kepada orang yang meninggal dunia seperti mengibarkan bendera separuh tiang dan memakai pakaian berwarna serba hitam atau suram adalah dibenarkan selagi ia tidak melibatkan unsur-unsur atau ritual keagamaan agama bukan Islam yang bertentangan dengan syarak.
Dalam perbahasan para ulama amalan berkabung banyak merujuk secara khusus kepada apa yang dilakukan oleh seorang wanita yang kehilangan suami. Istilah yang digunakan ialah al-ihdad/al-hadad yang bermaksud menahan diri daripada berhias.
Menurut istilah pula, perkabungan memberi erti meninggalkan perbuatan memakai haruman, perhiasan, celak, minyak, sama ada yang harum ataupun tidak, iaitu yang khusus bagi tubuh. Namun ia boleh dikiaskan kepada konteks yang lebih besar termasuk dalam konteks masyarakat dan Negara seperti dalam kes MH17. Maka keputusan untuk menetapkan beberapa hari untuk tujuan berkabung adalah termasuk dalam perkara yang harus.
Malah dalam hal memakai pakaian berwarna hitam, terdapat perbahasan yang mengatakan bahawa Keempat-empat mazhab mengharuskan (iaitu dalam konteks wanita kematian suami) untuk memakai pakaiank berwarna hitam. (Wahbah al-Zuhayli, Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jild 7. 662
Wallahu a'lam.

Thursday, 21 August 2014

7 JENIS PERSAHABATAN HANYA 1 SAMPAI AKHIRAT

1. TA'ARUFFAN
Persahabatan yang terjalin secara kebetulan, seperti pernah bertemu di stesyen kereta api, hotel, hospital, pejabat pos, ATM, dan lainnya.
.
2. TAARIIHAN
Persahabatan yang terjalin kerana faktor sejarah, misalnya teman sekampung, satu kelas, satu sekolah, satu asrama, dan sebagainya.
.
3. AHAMMIYYATAN
Persahabatan yang terjalin karana faktor kepentingan tertentu seperti rakan bisnes, politik dan sebagainya.
.
4. FAARIHAN
Persahabatan yang terjalin kerana faktor hobi, seperti teman futsal, badminton, memancing, dan sebagainya.
.
5. AMALAN
Persahabatan yang terjalin kerana kerjaya, misalnya sama-sama guru, doktor, arkitek dan sebagainya.
.
6. ADUWWAN
Sahabat tetapi musuh, depan kita bukan main dia baik lagi tapi bila belakang kita ... Allah! Pijak semut pun tak mati! Talam dua muka. Seperti firman Allah SWT : "Kalau kamu mendapat kebaikan atau kesenangan, ia menyakitkan hati mereka, bila kamu ditimpa musibah, mereka senang hati ..." (Surah Ali Imran : 120)
.
Rasulullah SAW mengajarkan doa : "Allahumma Ya Allah ... selamatkanlah aku dari sahabat yang bila melihat kebaikanku dia bersembunyi tetapi bila dia melihat keburukanku dia sebarkan."
.
7. HUBBAN LIMAANAN
Sebuah ikatan persahabatan yang lahir batin, tulus saling cinta dan sayang kerana ALLAH Azza wa jalla, saling menolong, menasihati, menutupi aib sahabatnya, memberi hadiah, bahkan diam-diam dipenghujung malam, ia doakan sahabatnya. Boleh jadi ia tidak bertemu tetapi ia cinta sahabatnya kerana Allah Ta'ala.
.
Dari 7 macam persahabatan di atas, 1 hingga 6 akan LENYAP di Akhirat. Yang tinggal hanya 1 ikatan persahabatan iaitu persahabatan yang ke-7. Persahabatan yang terjalin kerana Allah Taala seperti firman Allah SWT : "Pada hari itu (Kiamat) sahabat - sahabat karib akan menjadi musuh bagi yang lain kecuali persahabatan kerana ketaqwaan" (Surah Az-Zukhruf :67)
.
Semoga dieratkan persahabatan kita kerana Allah. Amin

Saturday, 2 August 2014

SALAM LEBARAN 2014










Sunday, 6 July 2014

Pada Ahad, 22 Jun 2014 jam 9.00 pagi adalah hari bersejarah dan perlu diingat sampai bila-bila kerana pada hari ini aku menghadapi saat getir iaitu VIVA (Oral Examination for Thesis Defence) PhD, Doktor Falsafah Pendidikan dalam bidang Kurikulum & Pengajaran di Bilik VIVA, Universiti Utara Malaysia. Alhamdulillah berkat doa dari ahli keluarga, sanak saudara & sahabat handai semua, perjalanan VIVA ini berjalan  dgn lancar & diumumkan oleh Pengerusi Panel "LULUS". Bersyukur kpd Allah atas anugerah yg diberikan ini. InsyaAllah aku akan berbakti kpd nusa & bangsa dgn ikhlas keranaMu Ya Allah...

Sunday, 15 June 2014

Kesatuan guru anggap masalah disiplin pelajar serius

KANGAR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) mentakrif masalah disiplin pelajar kini mencapai tahap serius dan mahu Kementerian Pelajaran menubuhkan pasukan petugas untuk menanganinya.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng turut menggesa Kementerian Pelajaran mengumumkan keputusan peraturan baharu yang memberi lebih kuasa kepada sekolah untuk mengawal disiplin pelajar, yang dibincangkan sejak empat tahun lepas. 
Beliau berkata penubuhan pasukan petugas itu tidak boleh dilengahkan lagi memandangkan disiplin pelajar semakin meruncing sehingga tidak terkawal akibat pengaruh pelbagai unsur tidak sihat khususnya Internet.

"KPPK bukan sekadar prihatin malah bimbang dengan perkembangan tidak sihat ini dan sebab itu mahu berkongsi dengan pihak-pihak berkepentingan agar tindakan berkesan dapat dilaksanakan dalam mengawal disiplin pelajar.

"Budaya buli sama ada buli melalui siber atau buli fizikal tidak boleh dipandang ringan kerana ia merosakkan pelajar," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat KPPK cawangan Perlis di sini hari ini.

Lok yang juga Setiausaha agung Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berkata pelajar nakal merupakan perkara biasa tetapi apabila berlaku kejadian buli atau pergaduhan berkumpulan dan satu kumpulan memukul seorang pelajar ia merupakan kes serius.

"Masalah disiplin dicetuskan oleh banyak pelajar yang banyak menghabiskan masa melayari Internet, mengakses bahan tidak bertapis seperti lucah dan main permainan video. Masalah ini lebih berat apabila guru terbabit sama menghabiskan masa bersembang di Internet.
"Perkembangan ini mulai menjadi budaya dan akhirnya pelajar yang dihasilkan tidak berkualiti serta tidak mahir untuk menjadi warganegara cemerlang," katanya.

Beliau berkata selain sikap ibu bapa yang membawa kepada punca disiplin pelajar tidak terkawal, ia juga disebabkan guru tidak diberi hak untuk merotan pelajar untuk mendisiplinkan mereka.

Katanya antara sebab KPPK ingin berkongsi perkembangan ini dengan badan-badan bukan kerajaan seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) ialah supaya mereka serius untuk terlibat membantu membaiki disiplin pelajar.

KPPK akan terus mendesak Kementerian Pelajaran untuk melantik seorang guru sebagai ketua guru disiplin yang diberi kuasa dan tanggungjawab untuk mengambil tindakan khususnya terhadap pelajar samseng.

Dalam perkembangan semasa, Lok turut mengingati guru supaya tidak lalai melaksanakan tanggungjawab dalam keghairahan menonton kejohanan bola sepak Piala Dunia.

"Saya harap guru-guru tidak terbabit dengan perjudian bola sepak dan pastikan masa tidur mencukupi apabila sesi persekolahan bermula Ahad atau Isnin ini," katanya. - BERNAMA 

Berita harian 2014/06/14
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kesatuanguruanggapmasalahdisiplinpelajarserius/Article/?mutakhir=1

Wednesday, 11 June 2014

Pagi yg mendamaikan jiwa,
Wangi embun & aroma bebunga mekar
Ku hirup sesegar haruman kasturi
Lalu ku pandangi ke langit mentari bersinar

Untuk melihat indahnya pagi hari ini
Yang bebas dr kerinduan & gulana
Kicauan beburung pun menitipkan salam
Untuk semua yg menatap laman virtual ini
 Teman !!!
Engkau sungguh mengerti,
Kala ku kesunyian, tika ku perlukanmu,
Engkau selalu mendampingiku,
Memahamiku adalah sesuatu yg indah bgku,
Engkau lah sahabat, teman & kekasihku selamanya!!!
Itulah Streamix yg ku sayangi ♥

 Berlari biarlah ke garisan penamat,
Bekerja biarlah keluar keringat,
Belajar biarlah hingga ke liang lahad.
 Melentur buluh biarlah dr rebung,
Genggam bara api biarlah jd arang,
Menyeluk pekasam biarlah ke pangkal lengan,
Semuanya perlu semangat & tekad.. 1.44PM

Duhai malam !!!
Kau bawakan butiran rindu
Kau sapakan tetes-tetes cinta
Lalu kau turunkan hujan rahmat yg lebat
Diselangi guruh petir kilat menyambar di daerah ini
Allahumma sayyiban nafiiann..

Jika anda berjaya, jgn lupa ucapkan terima kasih
Jika anda berhasil, jgn lupa ucapkan syukur
Sekiranya mndpt yg dihajati, jgn lupa bersujud syukur
Tanda menghargai atas kejayaan kita,
DIA akan kurniakan lg..

Saturday, 7 June 2014

Di saat larut bertandang pada malam penuh sepi,
Apa yg akan ku tafakkurkan selain zikrah kasihMu,
Menyebut butir2 namaMu & sekasih untaian rindu,
Tak akan ada malam terlewat kugambarkan,
Jika tiadaMu adalah kerinduan pada malam,
Kerana saat kegelapan Engkau adalah pelita hatiku,
Sentiasa menyuluh Jalanku yg Haq..

Thursday, 5 June 2014

Malam pun kian larut hingga pagi
Ku intai ke luar tingkap cermin
Rintik2 hujan membelai untaian malam sepi
Mengalunkan titik-titik suara lena tidur

Pagi ini aku ingin bermimpi
Mimpi tentang angan yg pasti
Sambil ku bersujud memanggil Illahi
Anganku tetap menembus batas mimpi

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar.. 1.15AM

Wednesday, 4 June 2014


Tuesday, 3 June 2014

Kehidupan di dunia ini adalah laksana lautan yg jarang tenang, Airnya beriak terus, bergelombang & berombak, Kesusahan terletak dlm kemudahan, dan kemudahan pun terletak dlm kesusahan. Jika inginkan ketenangan kembalilah ke pangkal jalanNya.

 Sesungguhnya hajat, impian & cita-cita yg diimpikan adalah doa yg panjang & berterusan yg sentiasa dipanjatkan padaNya.
Jgn fikirkan yg sedap & menarik saja, kadang2 kita kena juga telan yg pahit sebab kadang2 yg pahit itu ubat sedangkan yg sedap itu racun.
 
Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan org lain seperti kita, itu lagi hebat
 
Masa terbaik dlm hidup adalah ketika kita mampu menyelesaikan masalah sendiri, sdgkan masa yg suram dlm hidup adalah ketika kita menyalahkan org lain atas masalah yg kita hadapi 

Saturday, 31 May 2014

Selamat pagi burung pipitku
Cerahkan hatiku dgn suaramu
Bersama indahnya sinar mentariku
Kuawali hari dgn senyum menari

Selamat atas pernikahan kalian
Hiduplah rukun & berkasih-kasihan
Semoga Allah SWT selalu melimpahkan
Rahmat & keberkatan pd keluarga kalian

@Dedikasi Utk semua RAJA SEHARI Seluruh dunia

Friday, 30 May 2014

I wish moon always be full & bright,
and you always be cool and right,
Whenever you go to switch off the light,
Remember that I'm wishing you good night
Oh my God!!!

Thursday, 29 May 2014

Aku ingin mencintaimu
Dengan sederhana...
Seperti kata yg tak sempat diucapkan kayu kpd api 
yang menjadikannya abu

Aku ingin mencintaimu
Dengan sederhana...
Seperti isyarat yg tak sempat dikirimkan awan kpd hujan
yang menjadikanya tiada

~Jallauludin Rumi~
Kehidupan di dunia ini
Adalah laksana lautan yang jarang tenang
Airnya beriak terus, bergelombang & berombak,
Kesusahan terletak dalam kemudahan 
Dan kemudahan pun terletak dalam kesusahan

KETIKA CINTA MEMANGGILMU
MAKA DEKATILAH IA
WALAU JALANNYA TERJAL BERLIKU
JIKA CINTA MEMELUKMU
MAKA DAKAP LAH IA
WALAU PEDANG DI SELA-SELA
SAYAPNYA MELUKAIMU
KEMBALI LAH KE PANGKAL JALANNYA

~Kahlil Gibran~
Kicauan burung di luar jendela
Nyanyian pagi mendendangkan lagu merdu
Menyapa redup bayu pagi
Membangkitkan aku dari lena
Walau tak sekejap pun ku pejam mata semalam
Aku takut terlewat
Tersenyum & menyapa awal harimu.
Perut kosong mengeroncongkan diri
Lalu ku ucapkan
SELAMAT PAGI DUNIA Virtual

Wednesday, 28 May 2014

SELAMAT PAGI DUNIAKU

Selamat pagi duniaku,
Ternyata mentari telah datang menjemput pagi
Ku bangkit lalu merenggang otot kaku melewati tidurku
Mensyukuri nikmatNya dpt menghirup ruang udara
Selamat pagi sahabatku
Gembira bersamamu bersemangat di virtual ini
Lalu indahnya hari menyapa pagi
Yang bebas dari kerinduan
Dan lepas dari gundah yg membelenggu
Semoga Restu Illahi

SAHABAT

Ketika kedukaan menghampiri dlm kehidupan kita,
Selain Yg Maha Rahman & Rahim,
Kita juga memerlukan teman,
Teman yg bukan sekadar teman virtual,
Yang pabila bertemu menghilangkan detak jantung,
Namun kita juga memerlukan teman yg sejati,
Yg kehadiran nya dpt sedikit menghiburkan hati.
Hargailah keikhlasan dlm persahabatan

CERITA SEDIH...! SEDIH..! SEDIH..!

Sorg pemuda duduk di hadapan laptopnya. Login facebook. Benda pertama sekali dia check adalah inbox. Hari ini dia terlihat sesuatu yg dia terlepas pandang selama ini. Bahagian ‘OTHER’ di inboxnya. Ada satu, dua mesej. Mesej pertama, spam. Mesej kedua dibukanya. Mesej 3 bulan yg lepas tarikhnya.
Ditatap isinya,

“Salam. Ini kali pertama abah cuba guna facebook. Abah cuba tambah kamu sbg kawn tapi x dapat. Abah pun tak faham sgt benda ni. Abah cuba hantar mesej ini kpd kamu. Maaf, abah x biasa sgt menaip. Ini pun kawan abah yg ajarkan. Ingat x bila pertama kali kamu ada henfon? Masa tu kamu ting 4. Abah kesian semua anak2 skrg ada henfon. Jadi, abah hadiahkan pd kamu 1. Dgn harapan, kamu akan call abah kalau kamu ada nak kongsi masalah ttg asrama @ sek @ apa2 saja. Tapi, kamu hanya call abah seminggu sekali. Tanya ttg duit makan & belanja. Abah terfikir jga, topup RM10 tapi call abah x sampai 5 minit boleh habis ke prepaid tu?

Masa kamu kecil dulu, abah ingat lg bila kamu dah boleh bercakap. Kamu asyik panggil, ‘Abah, abah, abah’. Abah seronok sekali anak lelaki abah panggil abah. Panggil mama. Abah seronok dpt bercakap dgn kamu walaupun kamu mungkin x ingat & x faham apa abah cakapkan di umur kamu 4, 5 thn. Tapi, percayalah. Abah & umi cakap dgn kamu byk sgt. Kamulah penghibur kami di saat kami berduka. Walaupun hanya dgn keletah gelak tawa si kecil. Bila kamu sek rend. Abah igt lg kamu selalu bercakap dgn abah ketika membonceng motor dgn abah setiap pergi & balik sek. Mcm2 kamu ceritakan pd abah. Ttg cikgu, sek, kawan2. Abah jadi makin bersemangat bekerja keras cari duit utk biaya kamu ke sek. Sebab kamu seronok sekali. Gembira. Ayah mana tdk gembira anak suka ke sekolah belajar.

Bila kamu sek men. Kamu ada kawan2 baru. Kamu balik dari sek, kamu masuk bilik. Kamu keluar bila masa makan. Kamu keluar dgn kawan2. Kamu mulai jarang bercakap dgn abah. Kamu pandai. Akhirnya masuk asrama. Di asrama, jarak antara kita makin jauh. Kamu cari kami bila perlu. Kamu biarkan kami bila x perlu. Abah tahu, naluri remaja. Abah pun pernah muda. Akhirnya, abah dpt tahu kamu ada kekasih. Ketika di universiti, sikap kamu sama sja ketika di sek men. Jarang hubngi kami. Bila balik cuti, kamu dgn henfon kamu. Kamu dgn laptop kamu. Kamu dgn internet kamu. Kamu dgn dunia kamu. Abah tertanya2 juga sendiri. Adakah kawan istimewa itu lebih penting dari abah & umi? Adakah abah & umi cuma diperlukan bila kamu nak nikah saja sbg pemberi restu? Adakah kami ibarat tabung pd kamu saja?
Hakikatnya, kamu jarang berbicara dgn abah lg. Ada pun boleh dibilang dgn jari. Berjumpa tapi x berkata2. Sebumbung tapi seperti x bersua. Bertegur bila cuma hari raya. Tanya sepatah, jawab sepatah. Dileter, kamu tarik muka. Dimarah, kamu x balik cuti. Mlm ni, abah sebenarnya rindu sgt pd kamu.
Bukn mahu berleter, mengungkit @ membangkit. Cuma abah dah terlalu tua. Abah dah di hujung 60 an. Kudrat abah tdk sekuat dulu lagi. Abah x minta byk…

Kadang2, abah cuma mahu kamu berada di sisi abah. Berbicara ttg hidup kamu. Luahkan apa yg terpendam dlm hati kamu. Menangis pd abah. Mengadu pd abah. Bercerita pd abah seperti kamu kecil2 dulu. Apapun. Maafkan abah atas curahati abah ini. Jagalah solat. Jagalah hati. Jagalah iman.

Mungkin kamu tdk punya waktu berbicara dgn abah. Namun, jgn pula kamu tdk punya waktu berbicara dgn Allah. Usah letakkan cinta di hati pd sesorg melebihi cinta kpd Allah. Mungkin kamu terabaikan abah. Namun jgn kamu mengabaikan Allah. Maafkan abah atas segalanya.”

Pemuda menitiskan air mata. Dlm hati perit tdk terkira. Mana tidaknya. Tulisan ayahandanya itu dibaca setelah 3 bulan beliau pergi buat selama2nya. Di saat tdk mungkin lg mampu memeluk tubuh tua ayahnya.

*Hargai orang tua kita selama dia masih hidup... kadang kala kita terlalu sibuk dgn kerja... sampaikan kita lupa akan dia yg membesarkan kita...memberi pendidikan utk kita bekerja..mengajar kita berjalan utk bekerja..
JANGAN NANTI ANAK KITA AKAN MELUPAKAN KITA SEPERTIMANA KITA MELUPAKAN IBU BAPA KITA..@AZIZI CYBERSPOT

HIMPUNAN MUTIARA YG PERNAH DISIARKAN DALAM FB

Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah,
Lantaran adanya lelaki, dunia menjadi sempurna.
Lantaran adanya lelaki & wanita, maka sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan”


Kekayaan yg hilang dpt dikejar kembali dgn kerajinan & berjimat cermat.
Kesihatan yg hilang boleh direbut kembali dgn perubatan.
Kekasih yg hilang dpt dicari sbg teman penganti
Akan tetapi waktu yg hilang pasti tdk akan kembali lg"


Sahabat yg baik adalah org yg sangat kita percayai & membuat kita tenang ketika bersamanya. Dia menjadi tempat kita berkongsi kegembiraan, kesedihan & tdk pernah menjual rahsia diri kita. Drpd beribu2 teman, hanya 1 yg kita temui seorg bernama sahabat. Jom cari seorg sahabat itu..

Begitulah MANUSIA...
Pd usia 4 thn, kejayaan anda ialah anda tak kencing dlm seluar,
Pd usia 8 thn, kejayaan anda ialah anda mengenali jalan pulang ke rumah,
Pd usia 12 thn, kejayaan anda ialah memiliki kawan2,
Pd usia 18 thn, kejayaan anda ialah anda berjaya memiliki lesen memandu,
Pd usia 23 thn, kejayaan anda ialah keluar dari universiti (sbg graduan)
Pd usia 25 thn, kejayaan anda ialah mendapat pekerjaan,
Pd usia 28, kejayaan anda ialah memiliki isteri / suami,
Pd usia 30, kejayaan anda ialah mendapat anak,
Pd usia 35, kejayaan anda ialah memiliki harta (spt rumah sendiri),
Pd usia 45, kejayaan anda ialah anda masih kelihatan muda & bertenaga,
Pd usia 50, kejayaan anda ialah anak2 anda telah berjaya,
Pd usia 55, kejayaan anda ialah anda masih mmpu mnuhi tggjwb suami isteri,
Pd usia 60, kejayaan anda ialah anda masih mampu memandu sendiri kereta,
Pd usia 65, kejayaan anda ialah hidup tanpa penyakit,
Pd usia 70, kejayaan anda ialah anda xmerasa diri anda beban atas org lain,
Pd usia 75, kejayaan anda ialah anda masih mempunyai kawan sebaya,
Pd usia 80, kejayaan anda ialah anda masih igt jln pulang ke rumah (x pelupa),
Pd usia 85, kejayaan anda ialah anda masih tdk kencing dlm seluar...
Begitulah dunia (pusingan yg dialami semua hamba). Lebih murah dr apa yg sepatutnya kita jaga.


 Jika kamu tdk mengetahui sebuah fakta, maka diam adalah jalan yg terbaik.
“If you do not know a fact, silence will be the best way.”


Tdk ada org yg boleh mengubah masa lalu, namun semua org boleh mengubah masa depan.
No one can change the past, but everyone has a power to change the future.”


Perkara yg paling sukar dlm sebuah kehidupan adalah mengalahkan diri sendiri.
“The most difficult thing in life is a self-defeating.”


Mengeluh di Faceebook tdk akan dpt menyelesaikan masalah. Berhenti mengeluh & segera bertindak!
“Complaining on Facebook will never solve the problem. Stop complaining and take action!”
 


 Anda akan menemui "teman sejati" ketika anda berada di roda yg paling bawah.
“You will get a true friend when you are at the very bottom of wheel.”


 Sahabat sejati adalah org yg terus menemani anda, walaupun ketika anda tdk mempunyai apa2.
“The real friends are those who continue to accompany you even when you do not have anything.”


@JIKA RASA
Jika rasa hebat, ada lg yg lebih hebat,
Jika rasa bijak, ada lg yg lebih bijak,
Jika rasa tinggi darjat, ada lg lebih tinggi,
Jika rasa cantik, ada lg lebih cantik,
Jika rasa kaya, ada lg lebih kaya,
Jika rasa sempurna, ada lg lebih sempurna,
Jika rasa segalanya lebih,
YANG MAHA KUASA LEBIH SEGALANYA


 "Peliharalah auratmu ketika sihat, nescaya Allah akan memelihara auratmu di kala kamu sakit... insyaAllah" 

Mencari sesuatu yg hilang tak semudah yg disangka, kadang2 ia memerlukan kesabaran, ketenangan & tawakkal. Masa ia diperlukan amat sukar, malah masa ia tdk diperlukan amat mudah ditemui
Dijadikan wanita drpd tulang rusuk yg bengkok
Untuk diluruskan oleh lelaki
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tdk lurus
Mana mungkin kayu yg bengkok menghasilkan bayang yg lurus

Jgn cuba menjinakkan wanita dgn harta,
kerana nantinya mereka semakin liar.
Jgnlah hiburkan wanita dgn kecantikan
kerana nantinya mereka akan semakin derita
Kenalkan wanita kpd Ya Rabbi
Di situlah punca kekuatan dunia.
"Apabila sang suami memandang kpd isterinya & isterinya memandang kpdnya, maka Allah akan memandang mereka dgn kasih sayang . Lalu suami memegang-megang telapak tangan isterinya, maka dosa2 mereka akan berguguran melalui jari jemari mereka"

PAGI JUMAAT

Pagi jumaat nan cerah ku tersenyum pd matahari,
Yg perlahan lembut menyinari bumi dgn kehangatannya
Membangkitkan rasa menguatkan raga
Sambil merenggangkan otot kaku sehabis tidur semalam,
Ku bangun dgn mengucapkan Alhamdulillah
Sahabatku, ucapkanlah kata-kata itu
Jika kita rasa getarnya di dada
Tuhan yg memberi seribu nikmat

JANGAN PIKAT

Jngan pikat wanita kalau anda tak bersedia cintakan dia.
Jngan buat wanita itu jatuh cinta kalau anda tak cintakan dia.
Jngan memberi wanita harapan kalau anda tidak pasti.
Jngan sakitkan hati wanita kalau anda tiada hati untuknya.
Jngan mainkan perasaan wanita kalau anda tiada perasaan untuknya
HARAM jika jadikan wanita itu kekasih tetapi tiada niat untuk nikahinya.

UCAPAN SELAMAT PAGI

Kicauan burung menyambut pagi hentakkanku
Menyemangati jiwa yg letih semalam
Menyambut kemenangan Malaysia
Nyanyian pagi mendendangkan lagu merdu
Kuucapkan "Selamat Pagi Dunia".

Selamat pagi burung serinditku
Cerahkan hatiku dgn suaramu
Dendangkan untukku sebuah lagu
Bersama indahnya sinar mentariku

Selamat pagi pohon & bungaku
Kirimkan aku semerbak harummu
Hiasi dgn semaraknya warnamu
Hingga kurasakan sempurnanya hidupku
Dalam Pagi Yang Indah ini

Berpakaian tetapi telanjang

Ini yang dikatakan dunia akhir zaman. Seperti yang kita lihat pada zaman sekarang perempuan tidak lagi menitikberatkan aurat.

Aurat wanita adalah dari hujung rambut sehingga hujung kaki kecuali telapak tangan dan muka, manakala aurat bagi lelaki pula dari pusat sehingga lutut. 

Wanita hendaklah menutup kepala dan belahan dada mereka dengan sempurna seperti firman Allah: “Katakan kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya...” (Surah an-Nuur, ayat 31)


Ramai wanita zaman sekarang yang berpakaian, tetapi bertelanjang. Maksudnya, mereka berpakaian, tetapi pakaian itu ketat dan nipis seperti tidak berpakaian kerana terserlah susuk tubuh dan warna kulit kepada bukan muhrim.

Islam tidak mengharamkan fesyen seperti selendang asalkan ia labuh menutupi dada dan tidak nipis sehingga menampakkan bayangan rambut serta telinga.

Tak tutup kaki

Bertudung bulat ataupun sebaliknya, tidak penting asalkan menutup aurat mengikut syariat Islam.
Kebanyakan wanita memakai tudung yang singkat dan jarang sehingga menampakkan rambut dan telinga. Mereka menganggap pemakaian tudung hanya trend tanpa memikir dosa membuka aurat.

Ramai wanita menganggap kaki bukan aurat kerana menutup anggota lain dengan sempurna, tetapi tidak memakai sarung kaki atau stokin.

Fesyen terbaharu sekarang adalah pemakaian sanggul tinggi. Mereka walaupun kelihatan memakai tudung, tetapi sebenarnya memberi helah bagi membuktikan rambut panjang dan hendak menarik pandangan lelaki.

Mereka bukan ikhlas bertudung bagi memenuhi suruhan Allah dan ibadat, tetapi sebaliknya.

Seperti hadis Nabi SAW yang bermaksud: “Dua golongan dari ahli neraka yang aku belum melihat kedua-duanya iaitu; kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu untuk memukul manusia dengannya dan wanita berpakaian, tetapi bertelanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepadanya. Kepala mereka umpama bonggol unta yang senget. Mereka ini tidak akan dapat memasuki syurga dan tidak akan mencium baunya iaitu bau syurga dapat dicium dari jarak perjalanan sekian-sekian jauh.” (Syarh Shahih Muslim)

Sanggul bonggol unta

Hadis ini dikemukakan Imam an-Nawawi dalam kitab Sahih Muslim. beliau menyebut:

“Makna bonggol unta itu ialah wanita yang membesarkan kepala dengan tudung. Mereka meletakkan apa saja bagi membesarkan kepala sehingga seolah-olah kelihatan kepala mereka bagaikan bonggol di atas unta.”

Namun, jika rambut memang panjang lalu diikat sehingga kelihatan sanggul, maka ia dimaafkan syarak.

Diharamkan sekiranya meletakkan sesuatu selain daripada rambut sehingga kelihatan seperti sanggul buatan.

Tambahnya lagi, perkara ini adalah bukti mukjizat kenabian, perkara ini telah terbukti pada zaman ini.”

Namun, sekiranya rambutnya memang panjang lalu dia mengikat rambutnya sehingga kelihatan sanggul, maka dalam hal ini adalah dimaafkan oleh syarak. Diharamkan sekiranya meletakkan sesuatu selain daripada rambut sehingga kelihatan seperti sanggul buatan.

Tuesday, 27 May 2014

KISAH HIJRAH YATT HAMZAH

Pengalaman seorang pelakon Yatt Hamzah boleh dijadikan iktibar dan pengajaran kepada kami dan anda di luar sana.
.
Pelakon Yatt Hamzah terkejut apabila kepalanya melekat lebih setengah jam pada sejadah ketika dia melakukan solat taubat baru-baru ini.
.
Dalam sujud yang lama itu, Yatt berkata, dia nampak jelas setiap wanita mendedahkan aurat dipanggang api neraka yang amat dahsyat.
===============================
.
“Yatt menangis sambil menggigil ketakutan menyaksikan azab yang diterima wanita tidak menutup aurat.”
.
Sebelum itu dia bersama rakan menghadiri usrah pada 5 April lalu. Usrah itu berjaya menimbulkan keinsafan dirinya kerana sering mangabaikan solat selain mendedahkan aurat semata-mata mengejar glamour sebagai artis popular.
===============================
.
“Setiba di rumah pada petang itu Yatt terus buat solat taubat.” Peliknya, kata Yatt, ketika dia melakukan sujud terakhir kepalanya tidak dapat diangkat. Mau tak mau, kata Yatt lagi, dia terus sujud memohon keampunan Allah sambil menangis.
.
Dalam sujud yang panjang itulah Yatt nampak jelas wanita yang mendedahkan aurat diseksa Allah di neraka.
.
Tangisan Yatt makin kuat melihat gambaran neraka yang amat mengerikan itu.
===============================
.
“Yatt nampak semua wanita itu digantung rambutnya pada api neraka.” “Semua wanita itu meraung minta Allah kembalikan mereka ke dunia untuk bertaubat dan memakai tudung.” Malam itu kata Yatt dia tertidur di atas sejadah yang dibaluti telekung hingga ke subuh.
.
Moga menjadi iktibar dan kesedaran unuk kita semua dari kejadian tersebut dan moga Yatt lebih tabah dan yakin dengan kekuasaan Allah.

Saturday, 24 May 2014

10 Makanan Yang Membakar Lemak


1. Oat :
Ia bukan sahaja mempunyai rasa yang hebat tetapi juga mengurangkan rasa lapar anda. Oat mengandungi serat yang membantu dan menstabilkan tahap kolesterol .
2. Telur: 
Telur adalah sumber yang kaya dengan protein dan rendah kalori. Telur membantu kita untuk membina otot dan membangunkan kolesterol baik .
3. Epal :
Epal diperkaya dengan antioksidan yang kuat dan makanan tambahan lain. Paling penting ia mengandungi pektin yang membantu untuk mengurangkan sel-sel lemak di dalam badan.
4. Green Cili :
cili hijau mengandungi Capsaicin yang membantu untuk membangunkan sel-sel pertumbuhan badan dan membakar kalori dalam masa cepat.
5. Bawang putih:
Bawang putih mengandungi Allicin yang mempunyai ciri-ciri anti -bakteria membantu kita untuk mengurangkan lemak dan membuang kolesterol tidak baik .
6. Madu: 
Madu adalah salah satu yang terbaik untuk membakar lemak. Tambah madu dalam air suam dan minum setiap hari pada awal pagi .
7. Teh Hijau:
Teh Hijau adalah salah satu yang paling berkesan yang boleh membantu anda untuk mengurangkan berat badan. Ia mengandungi Antioksidan yang membantu dan menstabilkan berat badan kita .Amik 2 cawan setiap hari teh hijau ini untuk hasil yang lebih baik.
8. Rumput Gandum (WHEAT GRASS) : 
Ia meningkatkan metabolisme dan membantu untuk mengurangkan lemak.
9. Tomato :
Tomato membantu kita untuk membakar lemak dalam masa cepat. Ia juga membantu kita untuk menjauhkan diri dari kanser. Jadi Ambil tomato dalam diet anda secara berkala.
10. Coklat Gelap :
Coklat gelap mengandungi Flavonoid, ciri-ciri anti -radang yang membantu untuk
mengurangkan tahap kolesterol dalam darah. Ia merangsang pertumbuhan serotonin
dalam darah dan juga membakar lemak.

Popular Posts

There was an error in this gadget