"Barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia & akhirat" -Hadith Riwayat Imam Muslim-

Wednesday, 17 June 2009

MENDIDIK ANAK MENGIKUT ISLAM

Seringkali orang dewasa mengeluh mengenai perangai anak- anak sekarang yang semakin rosak akhlaknya, terutamanya yang remaja. Pepatah Melayu ada mengatakan"melentur buluh biarlah dari rebungnya" memang sesuai sekali. Disini saya paparkan beberapa panduan mendidik anak yang digariskan oleh Syaikh Yūsuf Muhammad al-Hasan. Perkara dibawah ini mungkin dianggap kecil bagi sesetengah orang namun jika perkara yang kecil tidak diberi perhatian maka mana mungkin ia dapat melahirkan anak-anak yang "sihat" jiwanya.....Mendidik manusia juga merupakan satu seni yang memerlukan kesabaran . Ada kesannya cepat dan ada yang dah umur 20 baru rasa nak amalkan apa yang diajar. Selalu juga kita dengar orang kata "Ala budak-budak,besar nanti pandaila tu..."Tapi masa kecil lah kanak-kanak perlu dididik.Bila dah remaja ,dah jadi buluh memang sukar. Selama terlibat dalam bidang perguruan saya perhatikan kanak-kanak yag baik selalunya datang daripada ibu-bapa yang baik. Artikel ini disarankan oleh penulis semasa anak berusia enam tahun pertama.
1) Dibiasakan mengambil, memberi, makan dan minum dengan tangan kanan. Jika makan dengan tangan kiri, diperingatkan dan dipindahkan makanannya ke tangan kanannya secara halus.
2)Dibiasakan mendahulukan bahagian kanan dalam berpakaian. Ketika mengenakan kain, baju, atau lainnya dimulai dari kanan; dan ketika melepas pakaiannya dimulai dari kiri.
3)Dilarang tidur tertelungkup dan dibiasakan tidur dengan miring ke kanan.
4) Dihindarkan tidak memakai pakaian atau memakai seluar yang pendek, agar anak membesar dengan kesedaran menutup aurat dan malu untuk mendedahkan auratnya.
5) Dicegah menghisap jari dan menggigit kukunya.
6)Dibiasakan sederhana dalam makan dan minum, dan dijauhkan dari sikap rakus.
7) Dilarang bermain dengan hidungnya.
8)Dibiasakan membaca Bismillah ketika hendak makan.
9)Dibiasakan untuk mengambil makanan yang terdekat dan tidak memulai makan sebelum orang lain.
10)Tidak memandang dengan tajam kepada makanan mahupun kepada orang yang makan.
11) Dibiasakan tidak makan dengan tergesa-gesa dan supaya mengunyah makanan dengan baik.
12)Dibiasakan memakan makanan yang ada dan tidak mengingini yang tidak ada.
13)Dibiasakan kebersihan mulut dengan menggunakan siwak atau berus gigi setelah makan, sebelum tidur, dan sehabis bangun tidur.
14)Dididik untuk mendahulukan orang lain dalam makanan atau permainan yang disenangi, dengan dibiasakan agar menghormati saudara-saudaranya, sanak saudaranya yang masih kecil, dan anak-anak jiran jika mereka melihatnya sedang menikmati sesuatu makanan atau permainan.
Sumber : Ustazahcyber.blogspot

No comments:

Popular Posts

There was an error in this gadget